zondag 1 september 2013

Mijn jongen jongen en meisje meisje


Jongetjes zijn echt heeel anders dan meisjes. In ieder geval, mijn jongetje is heel anders dan mijn meisje. Waren wij er voor de geboorte van kleine man heilig van overtuigd dat kleine meid geen meisje meisje was. Die toevallig wel altijd in een rokje met pop zeult en graag haar nageltjes lakt (van wie heeft ze dat?) maar ook eentje die van stunten en stoeien houdt. Van klimmen, ontdekken, bouwen, duplo en buiten. Zand en water. Hoe gekker hoe beter, hoe wilder hoe leuker. Pijn? Is niet erg hoor mama, gaat wel weer over. Stoer en dapper.
En toen kwam kleine man. Ontwikkelde kleine meid zich in sneltrein vaart als verzorgend moedertje. Had ze ineens een schare aan poppenkinderen met als grootste pop haar broer. Werden met uiterste zorg en zachtheid zijn voetjes gewassen, zijn buikje ingezeept. Werd hij overstelpt met liefdevolle kusjes en knuffels. Om later als twee extra ogen te functioneren. Voelde ze aan als hij honger had, wist ze hem als geen ander te troosten, als hij moest slapen of wilde spelen wat met de tijd over is gegaan in stoeien en ravotten.
Hij werd groter. Ging naar baby af. Ontwikkelde een temperament. Leerde lopen. En klimmen. En waar mijn kleine man graag de poppen en wagen van kleine meid steelt, is hij echt een jongen jongen. Houdt van klimmen. Ravotten, stoeien, hoe gekker hoe beter. Bouwen, duplo, auto’s, een bal, water en zand. Maar vooral doet hij gevaarlijk. Gevaarlijker dan grote zus. Met zus als voorbeeld. Stort zich gewillig en onverwacht ter aarde. Beukt met zijn kop tegen vloer of muur. Klimt op tafels en de leuning van stoelen. Rent en springt over en op de bank. Gaat overal op staan.
Maar bovenal… Hij valt. Veel vaker. Veel harder. Heeft wekelijks zijn tanden door zijn lip. Valt dagelijks meerdere malen de korsten van zijn knieën en nieuwe builen op zijn hoofd. Hij is kei hard. En pas een jaar. Maar echt een jongen. En mijn meisje een meisje. Heerlijk!

8 opmerkingen:

  1. Zo heb ik ze ook ! Je wilt niet weten hoe de knieën, armen, kuiten, schenen en voorhoofd van mijn jongen jongen eruit zien, zucht...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wacht maar, nu zijn het zijn knieën, straks zijn broeken, ons record is zes broeken in één week! Gelukkig maakt oma ze weer, met als afspraak iedere knie één keer, soms stiekem iets vaker. Ach twee jongens is ook heel verschillend moet ik zeggen. Veel plezier, Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook zo'n jongen jongen, geweldig! Die is vaak stoerder dan zijn mama...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha dit verhaal had ik kunnen schrijven. Alleen heb ik dan toch echt twee dochters :P:P

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaar, hier ook geen softe meisjes, maar toch echtje meisjes meisjes en een echt jongens jongetje. Heerlijk die verschillen zo mee te mogen maken. Ik dacht dat ik er zelf als opvoeder veel meer invloed op zou hebben, maar ze zijn echt gewoon wie ze zijn, mooi is dat.

    BeantwoordenVerwijderen

  6. Gefeliciteerd met je mooie meisje meisje :o)
    Fijne dag! X Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk zo verschillend. Word anders ook zo saai :)
    En jongens en meiden onderling kunnen ook al zo van elkaar verschillen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach wat leuk en wat zijn ze allebei lief!

    BeantwoordenVerwijderen