zaterdag 20 juli 2013

Slapen zonder huilen #2



Over hoe het nu gaat? Het slapen van kleine man. Tja uhm… krijg ik tegenwoordig de vraag steeds vaker. Nadat ik hier een berichtje postte. Nou… kleine man slaapt wel.
Nadat we fanatiek begonnen aan het ‘slapen zonder huilen’ project is er een wereld veranderd. Las ik braaf de gebruisaanwijzing (van mijn kind) en ‘to do’ list (voor mijn kind) en ging aan de slag. Eerst een hele nacht wakker liggen om nauwkeurig bij te houden hoe de stand van zaken eigenlijk was. Noteerde ik braaf elke voeding. Moet ik er eerst misschien bij vermelden dat we het goed hadden getroffen. Kleine man deed het uitstekend. DACHT ik. Maar liefst 11!!! keer werd hij wakker. Was zijn langste slaaptijd wel 2!!! uur en de kortste maar liefst 11 minuten. Ach, inderdaad wel een aardige nacht dacht ik zo, wat u?
Had hij er zeer zeker niet onder te leiden. Vrolijk als altijd. Was mama toch wel op zo’n punt gekomen er iets aan te willen veranderen. Kleine man al zo goed als een jaar oud, mama niet alleen meer wallen tot op de knieën. Maakt u zelf maar een mooi beeld van mij.
Zit de wereld van verschil in het nu nog maar twee keer wakker worden per nacht en toch al wel zo’n 5 tot 6 uur doorslapen aan één stuk. In eigen bed. Jazeker. Kan ik dus inmiddels zelfs officieel roepen dat mijn kleine man doorslaapt als we de definitie van doorslapen aanhouden. Ik kan dus misschien wel zeggen dat ze goed werk heeft verricht die E. Pantley. Al zijn we er nog niet, dus dat danken op mijn blote knieën laat ik nog even zitten. In het kader van niet te vroeg juichen misschien. Vooral het volhouden en consequent blijven is de truc. En die truc is redelijk ingewikkeld met twee kleine kinderen met middagslaapjes en nog een sociaal leven wat steeds even vergeet dat het slapen hier op hoogste prioriteit staat. En neem ze dat eens kwalijk. Ik ben zo’n beetje beschikbaar voor 10 uur ’s ochtends en na 16 uur ’s middags. Iemand daar problemen mee J. Niemand anders dan ik die het voelt, is het niet?
Wat wringt in het hele verhaal dus, ben ik zelf. Zoals ik al zei, kleine man slaapt wel. Ik daarin tegen lig al zo bijna een jaar de ganse nacht wakker. Precies zoals bovengenoemde dame mij voorspelde. Zit hem ook wel een beetje in de aard van het beestje hoor. Heb ik gewoon de hele nacht de tijd om te liggen piekeren. Blogjes te schrijven, inspriatie op te doen, de dag te verwerken, me zorgen te maken over van alles en nog wat. Nieuwe problemen bedenken want stel nou toch eens…. Dat ik ineens niks meer heb om over na te denken, me druk om te maken. Stel nou toch dat ik ineens zou slapen. Ook maar saai toch? Reuze saai....

3 opmerkingen:

  1. Hier en daar toch wel herkenbaar. Ons meisje is nu 14 maanden en sinds een week slaapt ze 's nachts af en toe door. Als onder doorslapen wordt bedoeld dat ze 5 a 6 uur na elkaar slaapt. Door de warmte valt ze pas heel laat in slaap, waardoor ze haar flesje op een min of meer aanvaardbaar uur vraagt. Ben ik blij! Want ook hier zijn de wallen niet meer te overzien... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is toch al een hele vooruitgang. Hopelijk slaapt ie snel zonder die 2x wakker worden. Dat zou toch heerlijk zijn. Ennuh...niet zo piekeren. Zonde van je energie. Zeg ik, masterpiekeraar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar, dat afkicken van nachtelijk wakker zijn! Pfff. En tegen de tijd dat je zelf weer goed gaat slapen kun je een keertje wakker worden echt niet meer verdragen :( Sterkte! Wel fijn dat hij beter is gaan slapen!

    BeantwoordenVerwijderen