donderdag 6 juni 2013

Mama's feeders?


Oke, en laat ik er nog even eentje op het vuur gooien. Die van ouders en snoepen. Mama's zijn feeders las ik. Het is een onderwerp van discussie op het moment. Wij proberen thuis de kinderen op te voeden zonder snoep. Hebben het ook niet in huis, alleen al omdat dat beter is voor mama. Die probeert zo goed en kwaad als dat gaat nog steeds door de week haar niet snoepen regiem aan te houden. Maar buiten dat vinden we het gewoon niet nodig. Zijn kleine man en meid gewoon tevreden met een bakje appel, banaan, mandarijn, peer of welk ander fruit dan ook. Komkommer, paprika, tomaatjes…. Soepstengel, cracker, eierkoek, rijstwafel of stukje ontbijtkoek… Om niet over limonade te spreken, in onze bekers zit thee, heus wel heel soms een glaasje (appel)sap of roosvice. Maar kleine meid drinkt graag water, een kind van haar moeder J. Wij bepalen wat ze eten, de kinders bepalen hoeveel (nee niet zelf bedacht, ik las hem van de week, ik hou hem er in).
Toch krijgen ze zat. Loopt kleine meid bij de oppas eerst direct door voor een koekje, weet ze ook bij de oma’s de lekkers lades te vinden, hebben ze zat vriendjes en vriendinnetjes die wel wat krijgen en zij daar mee ook en lopen we met z’n allen nog al wat verjaardagen en ander soortige feestjes af. Bakken we hier thuis nogal graag eens cakejes en vechten om het cakebeslag. Prima.
Lijkt me allemaal geen ongewone situatie. Tenminste, ik kom deze regelmatig tegen in mijn sociale kring. Beetje letten op de lijfjes van onze eigen kinderen. En de onze… niks mis mee.
Toch zien we het ook zeer regelmatig anders. Wordt er een koek onder hun neus geduwd zonder overleg met mama en bij voorkeur zo’n beetje laat in de middag zo vlak voor het eten. Wordt ze zonder pardon het zoveelste glas limonade voorgezet, een zakje chips in de handjes geduwd of toch nog maar een koekje. Slingert aan het eind van de dag overal wat half aangevreten troep, zit kleine meid met buikpijn op de bank en kookt mama voor de buren.
Ik snap werkelijk niet waarom het zo leuk is (andermans) kinderen snoep te geven. Snoep waar ze niet om vragen, niet naar omkijken, vaak niet eens lusten, die ogen zijn nog altijd een stuk groter dan hun buik. Bij die van ons in ieder geval wel. Mogen ze heus wat hebben mensen, ik ben de beroerdste niet. Met mate graag….

16 opmerkingen:

  1. In het begin lette ik er bij Emily ook heel erg op, tegenwoordig maakt het me wat minder uit. Ze eet goed, ze ziet er goed uit, ze voelt zich goed en zolang dat prima is maak ik me allemaal niet zo druk erom. En als ze een keer ergens anders wat meer krijgt, ach... het is niet elke dag. Morgen weer een dagje minder snoepjes. Moet kunnen toch? Niet te druk over maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik denk dat veel van zulke mensen niet in de gaten hebben wat ze doen. Ze bedoelen het goed en denken goed te doen, maar ik snap het niet. Dochter werd zelfs toen ze 1 was als zielig bestempeld omdat ze nog nooit koek had gehad. Alsof ik haar gunst zou doen om lege calorieen en verslavende suikers te geven. Maar de meningen zijn er nog wat over verdeelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat hadden wij ook. En dat we op haar eerste verjaardag haar geen taart gaven maar een versierde eierkoek ;-)

      Verwijderen
  3. Het blijft altijd discussiemateriaal. Want wat is goed? Ontbijtkoek schijnt funest te zijn, boordevol suiker, rozijntjes vol giftige stoffen, en zo heb je altijd wat. Wat is goed voor die kleine lichaampjes? Ik denk als je alles met mate doet, dan zit je altijd goed.Maar ja, het is wel fijn als mensen eerst met de ouders overleggen voordat ze het kind volstoppen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook met mate, en zijn ze een dagje wat meer verwend bv door een verjaardag of dergelijke dan krijgen ze dag erna van mij niets of gewoon een biscuitje. Die van mij zijn grote fruiteters maar zelfs dat mag tegenwoordig niet zoveel meer..tja inderdaad denk ik dan afwisselend en goed ontbijt, lunch en avondeten en dan de rest met mate moet kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ge hebt gelijk ! Sommige mensen mesten de kinderen echt vet !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik begrijp je helemaal! Ik probeer het snoepen hier ook bij hele kleine mate te houden in huis. Bij mijn schoonouders gaat het er héél anders aan toe...daar vinden ze mij maar raar...haha.

    Stoer van je om lekker je eigen ding te doen!!! En wat je zegt...kinderen geven vaak zelf wel aan waar ze echt behoefte aan hebben :o)

    X Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou stoer.... Ikheb er vooral moeite mee dathet zo gaat. Meestal zeg ik er niet eens wat van want vind ook wel dat ze af en toe wel wat mogen hebben.... Maar dan is een dingetje wel genoeg en sommige mensen snoepen de hele dag door...

      Verwijderen
  7. Balen he, dan probeer je het zelf allemaal zo goed te doen en dan zijn er andere onnadenkende mensen die daar totaal geen boodschap aan hebben....
    Weet je ik werk in een tandartspraktijk in een niet al te beste wijk met veel buitenlanders. In veel culturen is snoep nog steeds een luxe, een echt statussymbool. Je moest eens weten hoe vaak wij bij zulke jonge kindjes(3-4-5 jaar) een gebitje zien wat al vol zit met gaatjes. Of erger nog dat we bij zulke jonge kindjes de voortanden eruit moeten halen omdat die helemaal verrot zijn en dan mogelijk de grote mensen kunnen aantasten (ja ze krijgt altijd een flesje met sap mee naar bed anders slaapt ze niet). Met opmerkingen als 'ja dat snoep dat pakken ze gewoon zelf he'.... Het is soms zo'n hopeloze en trieste bedoeling.

    Zo dat moest ik even kwijt....
    Alles met mate lijkt me zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder kreeg toen ze klein was altijd een chocolaatje van de tandarts na het bezoek :D

      Verwijderen
    2. Ja dat zag ik in het ziekenhuis ook vaak. Of ouders die zeggen dat ze het poetsen niet voor elkaar krijgen dus het dan maar laten zitten. Wij hadden soms kinderen die we onder narcose moesten poetsen, kun je je voorstellen.... Zo ver laat je het toch niet komen? Kindjes met aandoening ander verhaal uiteraard...

      Verwijderen
  8. Nou, dat moet je hier ook niet uithalen hoor, ben ik ook niet echt blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ook geen gekkigheid hoor! Ik ben jaren overblijfmoeder geweest en ik verbaasde wat er allemaal niet in de lunchtrommel zat en dan over de traktaties op school zal ik mijn mond maar houden. Ouders vonden het maar zielig dat ze overdag geen snoep krijgen, dus gaat het mee de lunchtrommel in en toen ik zei dat jezelf toch ook geen snoep of koek eet na je lunch hadden ze niet zo veel te zeggen meer. Ja, ze vonden het zo zielig.
    Het meest verbaasde ik mij deze week wat sommige kinderen allemaal niet mee kregen voor 1 uurtje lopen met de avond4daagse.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik had ook nog wel even door kunnen schrijven maar dacht... Laat ik het bij mezelf houden ;-) ik snap ook niet waarom de beloning altijd snoep moet zijn. En school.... Tja daar zijn we nog niet, zal tegen die tijd wel weer een frustratie punt worden :- D

      Verwijderen
  10. Ik snap ook niet waarom snoep het ultieme lekkers zou moeten zijn. Bij mijn schoonouders bijvoorbeeld krijgen ze naar mijn mening ook veel te veel zoetigheid. Ik erger me er enorm aan, maar probeer meestal mijn mond te houden. Maar binnenkort knapt er een keer iets... Ik meng bijvoorbeeld de Optimel met water, gewoon omdat het hartstikke zoet is. Dat deed ik dus ook bij mijn schoonouders tijdens de lunch. Zegt mijn s.moeder: Nou, bij oma hoeft dat niet hoor. Dus ik reageerde: Nou, bij mij wel en aangezien ik er nu bij ben, krijgen ze het gewoon met water!
    Dussss... gelijk heb je ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tsjah ik kan soms ook vol verbazing zitten kijken naar wat ouders ook hun eigen kinderen geven. Mierzoete limonade of snoep ook vlak voor het slapen gaan. Vind je het gek dat die kinderen dan niet kunnen slapen? Ze staan stijf van de suiker! Nee, mocht het ons ooit gegeven zijn om kinderen te krijgen dan gaat dat ook een snoeploos-regime worden! :)

    BeantwoordenVerwijderen