zaterdag 1 juni 2013

En wat doe jij?


Wat doe jij dan? Een vraag die ik tegenwoordig altijd graag omzeil maar waar je op feestjes en andere sociale gelegenheden vaak niet onderuit komt. Helemaal geen gekke vraag natuurlijk en eerlijk is eerlijk, eentje die ik zelf ook graag stel. Ik ben nou eenmaal nieuwsgierig en buiten dat ook eentje om het gesprek op gang te houden met mensen die je niet tot nauwelijks kent. Lekker veilig.
Ik heb de neiging op die vraag te antwoorden met ‘ik ben mama en thuis MAAR voorheen werkte ik op een kinder-intensive care‘. Alsof ik daarmee wil bevestigen dat ik heus niet dom ben of met mijn thuis zitten niet onder wil doen voor mijn gesprekspartner. Dat ik ook echt nog wel wat anders kan dan moeder zijn, op de bank zitten haken en zo af en toe een rondje rennen in het park. Belachelijk misschien maar het thuis zitten met kinderen voelt zo af en toe niet geaccepteerd. Of in ieder geval alsof je verder dan de kinderen niks interessants meer te melden hebt. Alsof je er dan niet bij hoort. Alsof je maar een beetje uit je neus zit te vreten de hele dag. Zo'n beetje geiten wollen sokken....
Krijg ik ook regelmatig nog wel eens naar mijn hoofd geslingerd dat mensen het echt allemaal ook wel willen maar zeker geen tijd hebben voor wat ik allemaal onderneem. Waar ik toch de tijd vandaan haal? Alsof ik in het bezit ben van meer tijd dan anderen. Mensen zonder kinderen en sommige ook met. En die opmerkingen bevestigen mijn gevoel. Ik weet het, mijn gevoel. Dat het thuis zitten met kinderen niks zou voorstellen.
Maar… inmiddels weet ik uit ervaring dat een full time baan hard werken is, een baan combineren met kinderen hard werken is, maar dat thuis zitten zonder baan en fulltime voor kinderen zorgen minstens net zo hard werken is. Tijd is een kwestie van prioriteiten stellen...
Ach, ik moet eens ophouden met me zelf te willen verdedigen. Ik ben thuis met de kinderen maar ik ben niet dom en ik werk me het ongans!

32 opmerkingen:

  1. Ik heb weleens geantwoord dat ik huismanager was. En zo voelt het ook af en toe. Met 4 kids en een man met een eigen zaak ebn ik altijd bezig en altijd aan het plannen om alles goed te laten verlopen. Die persoon was overigens gelijk stil. Lieve groet jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo vermoeiend! En dan vragen ze ook nog of je van plan bent om weer te gaan werken of dat je al op zoek bent... Soms voel je je gewoon schuldig! Maar eigenlijk belachelijk! Je kinderen opvoeden en alles wat er bij een huishouden komt kijken, pfff! Het is niet niks! En soms neem je even de tijd om tussen alles door even lekker te relaxen op de bank (met of zonder haakwerk) alleen krijg ik dan vaak een schuldgevoel omdat ik dan bedenk wat ik eigenlijk allemaal moet doen. Nou ja, in elk geval is het hard werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve meid, ik weet hoe je je voelt. Ik zit op dit moment al behoorlijk lang thuis. Steeds maar die vragen, waar werk jij of heb je nou al werk?
    En het is niet dat ik het niet zou willen, sterker nog, ik móet eigenlijk hoognodig iets vinden financieel-technisch gezien. Maar het geeft ook een stukje rust dat ik er voor de kinderen ben en dat voelt hartstikke goed! Ik ben ook klaar met mezelf verdedigen naar iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Precies hetzelfde hier. Goed verwoord!

    Liefs, Evita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je bent thuis bij je kinderen... en daar mag je trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ontwijk de vraag ook, en eigenlijk is dat stom. Huismoeders verdienen een topsalaris en topwaardering!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moeders zoals jij zijn goud waard! Mijn moeder was ook 'huismoeder' en ik had me geen betere jeugd kunnen wensen. Nu ik voor de klas sta, zie ik verschillende soorten moeders en verschillende soorten kinderen. Over het algemeen zijn de kinderen waarvan de moeder (of vader) thuis is veel evenwichtiger. Ze weten waar ze aan toe zijn, zitten niet tot 18.00 uur (of later) op de BSO en kunnen na schooltijd gewoon zichzelf zijn. Dat is zoveel waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En zo is het!!!
    Ik ben sinds 1 juni ook minder gaan werken, ouderschapsverlof, werk nu nog maar 1 dag in de week. Heerlijk, maar ook heel druk. Want (bijna) fulltime moeder zijn is ook heel druk. Ik heb ook vaak het gevoel dat het niet geaccepteerd is. Een aantal om mij heen hebben allemaal maar 1 kind en werken er bijna fulltime bij. Ze vinden zich een betere moeder omdat ze werken. Ik vind mij een betere moeder omdat ik zo veel thuis ben. Iedereen moet zelf weten wat hij doet maar door een opmerking als ik ben beter omdat ik werk ben ik vaak wel klaar met het gesprek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat er toch ook niet om wie betere moeder is? Voor mijn kinderen is het denk ik goed dat ik thuis ben. Je hoort ook vaak dat moeders zich zelf leuker vinden als ze werken en daardoor leuker zijn voor de kinderen. Dat snap ik ook. Maar onszelf minder voelen lijkt me ook niet de bedoeling...

      Verwijderen
  9. hier ook laatst de buurvrouw: "maar jij hebt toch zoveel tijd". Nou, echt niet. En ik ben toch ook echt een veel leukere en relaxtere moeder als ik niet hoef te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk om thuis te werken en inderdaad je hebt vaak het gevoel dat je je moet verdedigen. Maar wat is het makkelijk als ik allerlei afspraken moet maken voor de gezinsleden en dan kan ik meestal op alle tijdstippen. Op zulke vele momenten ben ik blij dat ik niet van alles moet regelen met werkgevers enzo. Ik heb ook gewoon een opleiding gehad en jaren gewerkt in de zorg.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi geschreven en zeker de waarheid!
    Ik vind het ook altijd moeilijk om op die vraag te antwoorden. Zit ook thuis (volledig afgekeurd) en dan heb je altijd het idee dat mensen denken owh maar je kan nog zoveel dan kan je ook wel werken.

    Ik vind het knap moeders die ervoor kiezen om thuis te zijn bij hun kinderen, dat wordt idd vaak niet begrepen. Toen onze oudste 5 jaar geleden kwam (veel te vroeg en weken NICU jij weet vast wat dat is als ik het zo lees) besloot ik ook om mijn werk anders in te delen zodat ik overdag bij hem kon zijn en mijn man s avonds en dan ging ik werken. De moglijkheid deed zich voor en ik vond het geen keus, dat doe je. Maar je krijgt zoveel vreemde reacties...... weet dus waar je het over hebt, vervelend! Maar wees maar trots op jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja dat blijft toch een beetje lastig hè vreemd genoeg.... Ik heb ook altijd het gevoel dat ik me moet verdedigen....
    Terwijl ik er zelf helemaal content mee ben!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben van mening dat je tegen niemand verantwoording af hoef te leggen over hoe je je leven inricht, zelfs al zou je hele dagen op de bank je neus leegpeuteren... En als iemand afwijzend (o.i.d.) reageert zegt dat meer over die persoon dan over jezelf! Gewoon lekker doen zoals jij denkt dat goed is en waar jij jezelf het beste bij voelt! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik herken het hoor mop. Ik kreeg in het begin ook zo vaak van die nare 'grapjes' erover. Alsof je jezelf moet verdedigen. Maar inderdaad, fulltime mama is ook hard werken. Laat ze maar denken, jij weet beter, en alle andere mama's die fulltime thuis hebben gezeten ook. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. toen zoon nog niet naar school ging kon ik de dagen dat ik werkte altijd een beetje uitrusten.....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En ik...ik ben trots op jou omdat jij voor je mooie kids kiest!!!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Als iedereen elkaar toch eens in z'n waarde zou laten en niet zo hard zou oordelen.....wat zou dat fijn zijn!
    Enne, gewoon doen wat voor jou goed voelt, dat is het allerbelangrijkste!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ben nog NOOIT zo beledigd, als toen ik me in moest schrijven bij het arbeidsburo en de jonge dame achter de tafel tegen me zei.. dussss u heeft nog NOOIT wat gedaan?? .... ik was 55 en had 5 kinderen opgevoed, was 30 jaar leesmoeder, biebmoeder,overblijfmoeder en lid van de oudercommissie geweest, daarnaast draaide ik op woensdagmiddag in het buurthuis een kleuterclub helemaal alleen met 40 kleuters, en verder paste mijn man en ik 3 dagen per week op 5 kleinkinderen onder de 5 jaar.... noem dat maar niks doen!!! maar ach.. de jonge dame zal nu wel ouder zijn.. en hopelijk wijzer!!
    geniet van je kinderen.. ze zijn maar zo kort zo klein!!! werken kan altijd nog..

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Sinds 2 jaar ben ik ook thuis bij de kinderen en kom regelmatig tijd te kort. Maar als mensen horen dat je fulltime thuis bent, denken ze dat je tijd genoeg hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb juist bewondering voor je, jij kiest voor je kids en wil er voor ze zijn om ze een goede basis te geven.Moeder zijn en een huishouden runnen is hard werken, je moet alles kunnen en zijn, het enige verschil is dat het niet betaald wordt en daardoor dan niet telt ofzo...hoewel een Nanny er weer wel voor betaald wordt:-)! Als je de keuze niet hebt en gewoon vanuit financieel oogpunt wel moet werken is dat natuurlijk een totaal ander verhaal, maar ik ken er genoeg die ALLES willen...veel werken, lekker blijven uitgaan en o ja we hebben ook nog kids omdat die er nou eenmaal bijhoren in het plaatje...die kids worden vervolgens overal en nergens ondergebracht...moet je daar dan trots op zijn, het is maar net hoe je het bekijkt.
    Het is jullie leven Maai en jullie bloedjes, die boffen met een paps en mams die er 100% voor ze zijn! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nou (bijna) helemaal mijn verhaal. Gelukkig ..er zijn er meer die zo denken en handelen!
    (nah ja..krijg ik de kinderen van mijn zus ook nog te pas en te onpas thuis..omdat ...ik toch thuis ben)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het omgekeerde is er helaas ook: dat, als je een werkende moeder bent, mensen vragen waarom je dan eigenlijk kinderen hebt - omdat je zo weinig thuis bent met ze. Verdedigen zou nooit nodig moeten zijn; ieder zijn eigen keus.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Och ik zou maar wat graag 'huismanager' zijn. Het lijkt me dat je daar toch een stuk meer voldoening uit krijgt. Ik vind het juist heel goed als vrouwen de keuze maken om thuis te blijven voor hun kroost! Er is voor een kind niets belangrijker dan een stabiele basis en ik weet uit eigen ervaring hoe fijn het is om een mama te hebben die 's middags als je uit school thuis komt al klaar zit met een kopje thee. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ben het helemaal met je eens. Ik ben dan wel nu thuis omdat ik even geen baan heb, ik wilde het ook eigenlijk heel graag. En serieus, ik vind het maar hard werken. De stress tijdens etenstijd en koken en toestanden als je ook nog eens net uit je werk komt, dat is inderdaad een stuk prettiger, en in de ochtenden minder haasten ook, maar mijn werkdagen waren overdag ook echt rustmomenten, even voor jezelf zonder de kinderen. Die momenten heb ik nu nauwelijks. Dus, met je eens. En ik en jij hebben genoeg te vertellen. Alleen niet over buitenshuis werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mijn tip: ga je NOOIT verdedigen. Jij maakt jouw keuzes en daar hebben anderen niks over te vinden. Laat iedereen lekker zijn eigen keuzes maken en dan maar hopen dat ze zich daar prettig bij voelen.
    En over al je andere blogjes: wat maakt je een prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. wat je schrijft zou zomaar mijn verhaal kunnen zijn.. ik wil ook altijd erbij vertellen wat ik heb gedaan voor mijn kinderen.. zo raar eigenlijk
    fulltime mama zijn met 2 kinderen is heel hard werken! echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ben altijd geneigd te zeggen: 'ik ben OP DIT MOMENT thuis bij de kindern'. Alsof dat elk moment kan veranderen ofzo. Hoewel dit voor de komede jaren toch echt wel de keus blijft. Leuk vind ik het als mensen me dan verrassen en roepen 'oh wat heerlijk' en 'gelijk heb je, geniet ervan'.... En ja, het is behoorlijk hard aanpoten. Wil ik ook het huishouden op orde houden houd ik nergens meer tijd voor over. Maar wat fijn hè, als het mooi weer is gewoon kunnen besluiten die dag lekker er op uit te gaan. In plaats van vanuit je kantoor naar de zon te kijken zeg maar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen