donderdag 30 mei 2013

Handen vol


De zon schijnt zo af en toe ineens weer. En aangezien die twee van mij al maanden voor een gesloten deur liggen te stampvoeten tot deze eindelijk open gaat is er met die spaarzame momentjes tegenwoordig geen houden meer aan. Ze vliegen naar buiten.
Kleine man zo half en half. Gaat met zijn gatje zo’n beetje op de deur mat zitten, in het zonnetje, kiezels verplaatsen. In en uit de gieter om deze vervolgens de aardebeien te voeren. Of naar binnen te smijten. Die mama dan in alle hoeken en gaten weer gaat tegen komen. Gaat vervolgens op zijn dooie gemakje als hij klaar is alle bloemen uit de bakken plukken of klimt op de stoelen, banken, zandbak… levensgevaarlijk dat jong.
Kleine meid heeft aangelegd met de buurman. Buurman Bert. Die lopen op grint daar, hun aanwezigheid blijft nooit lang geheim. Zodra er haar iets aan geluid uit de buurtuin ter oren komt, is ze klaar met taarten bakken. Klimt op de schutting om in volle glorie de buurman te vertellen dat ze een broertje heeft. En dat zij in het bezit is van rode haren. Oh en dat ze nog een broertje krijgt. Of een zusje. Of misschien wel een tweeling. Waarop buurman Bert mij fronsend bekijkt en zich af vraagt of ik de waarheid spreek als ik kleine meid probeer tegen te sputteren. Kleine kinderen vertellen immers altijd de waarheid. Ja juist. Die van mij kunt u echt gerust wel met een korrel zout nemen.
Dat verkondigen van dit soort waarheden heeft ze een handje van. Inmiddels twijfelt mijn hele sociale netwerk aan mijn wel of niet bewoonde status.  Ik zie ze al kijken allemaal. Heb ik naast extra oren ook extra ogen nodig. En extra handen. Want kleine man kan dan nog net niet lopen, des te harder kruipen en is ondeugend in stilte. Zit binnen een poep en een scheet op het randje van de vensterbank, aiai. Verschuift alles wat kan schuiven, het kind is slimmer dan we denken en als iets in de kop zit…
Kleine meid rent tegenwoordig gerust zonder aankondiging ineens ver bij mij vandaan, heeft nog echt geen oog voor gevaar en aan nieuwe oren kopen zijn wij nog niet toegekomen. Is zij het grootste voorbeeld voor onze kleine man. Hij vindt haar fantastisch en haar streken hilarisch. Het gaat nog wat worden zo met deze twee…. Handen vol!

10 opmerkingen:

  1. Haha, dat is inderdaad een vlotte, die kleine meid van jou! Zou mij helemaal rode wangen bezorgen, dus zou ik er nog schuldiger uitzien en de buren zeker weten denken dat er nog een buurkindje bijkomt ;-)
    En kleine man klinkt een stuk ondernemender dat mijn kleinste man: die durft echt niet naar buiten! Alleen als hij gedragen wordt en niet zelf op dat vieze gras hoeft te zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk hoe verschillend al die kinderen dan weer zijn...

      Verwijderen
  2. Ze zitten vol levenslust die kinders van jou.
    Kleine meid heeft grote oren :))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verhaal, mijn jongste (ruim 2 en half) is ook niet binnen te houden bij droog weer. De achtertuin is zijn domein (nou ja, een klein beetje tuin voor mama nog ;-) Ik geloof best dat je je handen er aan vol hebt :-) Geniet ervan! Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Poeh,poeh bijdehandjes hoor! maar wel herkenbaar mijn dochter heeft ooit op school ook lopen verkondigen dat we een baby kregen werd ik prompt door iedereen daar gefeliciteerd, terwijl er niets aan het handje was ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha lekkere bijdehandjes heb je inderdaad. Alleen maar leuk joh. Beter dan die verlegen dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat zijn nou kindjes die op ontdekkingsreis gaan,ik moet altijd wel lachen om hoe je alles beschrijft,mijn neefje heeft ook heel lang een bepaalde fantasie gehad,hij had onzichtbare vriendjes,1 heette Douwe,dan had je Ullah uit Duitsland,nu is het een grote jongen die beroeps militair is en zijn vriendjes waren op een dag verdwenen,fijne dag,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ze zal het wel van geen vreemden hebben zeker ;-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad je handen vol maar wel met heerlijke streken...
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen