maandag 17 december 2012

Geen feestgenen hier...


Ik vrees dat ik u nu lichtelijk ga teleurstellen. Ik ben niet van het gezellige soort wat u had gedacht. Kerstdagen, feestdagen en ander van dat soort. Het is niet mijn ding. Ik kan er weinig mee. Je huis gezellig maken is leuk, maar dan liever gezellig van het soort wat ik niet na drie weken weer moet opruimen. Misschien wel omdat ik dan hard word geconfronteerd met mijn niet stylische vermogen. Een boom ook niks voor mij, tot groot verdriet van man Lief. Het staat me tegen een boom voor een paar weekjes in huis te halen, die dan vervolgens weer ergens moet worden gedumpt. Zonde van de boom, laat hem wat mij betreft maar gewoon zoals het hoort met zijn pootjes in de volle grond. Daar kon Lief zich als ware bioloog nog wel in vinden. Over waar we hem kwijt moeten nog maar eventjes te zwijgen.
Lichtjes, ballen en kerstversiering… oke, ergens moet ik toch tot een compromis komen met man en kinderen. Ik woon hier immers niet geheel alleen. Kinderen groeien op met kerst. En ja, ook hier in huis. Dus moet ook ik er aan geloven en hangen er flikkerende lampjes over de verwarming en voor het raam en deed ik iets aan aankleding. Met ballen inderdaad. En hebben we de zingende Rudolf weer uit het stof gevist, waar kleine meid ook dit jaar weer ontzettend bang voor is.
Echt, ben heus niet vies van sfeer. Ook kerst sfeer kan ik hebben zelfs. Met de kinders alle tuincentra bezoeken is een waar feest. Onder het mom van met z’n allen eventjes op stap. Een rondje door de straat of centrum in het donker doet ons reuze goed. En mis ik het stiekem toch dit jaar niet een kerstmarkt in Duitsland te hebben bezocht. Want Duitsers weten hoe het moet. Zie… ergens zit het wel. Beetje diep van binnen.
Feestdagen bezoekjes ben ik ook niet zo goed in. Alle familie in twee dagen gepropt, met z’n allen een beetje geforceerd gezellig zitten doen. En een weekje later weer. Vlees eten aan overvloed, iets wat gek genoeg bij feestdagen hoort. Hoe stellen we ook dit jaar weer niemand teleur en hoe houden we het ook voor ons zelf nog een beetje leuk. Echt, u moet inmiddels wel denken dat ik in het bezit ben van vreselijke familie. Nee hoor, ik ben gewoon niet in het bezit van feestgenen. Arme kinders van mij….

21 opmerkingen:

  1. haha ik dacht dat ik de enige was met deze gedachte en gevoelens Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OOOOhhhhh wat herkenbaar ik roep het meestal maar niet te hard want iedereen lijkt van de kerstdagen te houden maar ik denk en voel net als jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je beschrijft het mooi...'alle familie in twee dagen gepropt, geforceerd gezellig zitten doen' :o)
    Mijn broer zie ik bijna nooit...verjaardagen vergeet hij, gewoon zomaar op de koffie doet hij niet aan, hij komt alleen langs als ie wat nodig heeft. Maar met Kerst...DAN is hij er wel...Geforceerd gezellig zitten doen! (ergens denk ik dan...blijf dan lekker ook thuis) :o)

    Nou...toch wens ik je de komende tijd fijne dagen toe!!!
    Gezellig met de kids!!! Groetjes Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. La FeMe en Spruiten17 december 2012 om 17:16

    He jasses, ik ben ook familie! Sorrie Maai dat ik je ie feestgenen niet heb meegegeven, ik mis ze zelf ook. Daarom dit jaar maar gewoon normaal gezellig

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook niet zo van de toeters en bellen. Normaal ben ik wel in kerstsferen, maar op de een of andere manier is het jaar veel te snel gegaan en ben ik er nog niet aan toe. Net een kerstkrans en lichtjes opgehangen. Straks de lichtjesboom neerzetten en versieren. Het is dat Man dat graag wil, want anders zou ik een jaartje overslaan!
    Kerst vind ik nog wel oké, maar dat gehang met oudjaar... en maar wachten met zijn allen tot het eindelijk 12 uur is! Wij blijven gewoon lekker thuis, met de kindjes die dan waarschijnlijk gewoon doorslapen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja laten we het daar nog maar even niet over hebben ;-)

      Verwijderen
  6. Kerst vind ik nog wel gezellig...maar waar ik een bloedje hekel aan heb? Oud en nieuw. Opblijven tot 24.00 en verplicht gezellig doen. ik hou ervan om lekker op tijd naar bed te gaan. HAha dat doen Lief en ik ook op deze avond en dan worden we wakker van het vuurwerk...vieren we in bed oud en nieuw;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja dat gevoel ken ik. Nog geen idee hoe we dat hier gaan doen...

      Verwijderen
  7. haha, heel herkenbaar. Als dochter van gescheiden ouders, moet je in die twee dagen bij 3 families op bezoek gaan en natuurlijk uitgebreid eten. En aangezien het een en ander ook niet te combineren valt ( moeder niet bij vader, ouders te ver weg uit elkaar etc ) elk jaar weer een heel gepuzzel. Daarom heb ik zo'n hekel aan de Kerst. Het staat voor mij synoniem aan een hele moeilijke puzzel.
    Na de Kerst hebben we een dag niets en op 28 dec. is ons zoontje jarig. Dan weer drie dagen niets en dan oud en nieuw. Niks geen wilde feesten meer, maar lekker thuis en knus met ons klein gezinnetje. ( Niet dat ik ooit wilde feesten heb gehad, dat terzijde ).
    Maar ik kan gelukkig wel genieten van de heerlijke liedjes op de radio, alle lampjes die buiten branden, en hopelijk lekker eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook hoor, gelukkig wel. Maar al dat moeten al die dagen hou ik niet van!

      Verwijderen
  8. Ik heb altijd een hekel gehad aan de kerstdagen. Moest van mijn ouders ineens vet vaak naar de kerk (lees: kerstavond, 1e kerstdag en 2e kerstdag) en daar had ik een hekel aan. Daarnaast moest ik de overige tijd naar stomme familie, waar ik ook een hekel aan had. Oftewel, kerst was dingen doen die ik allemaal stom vond, in een jurk met lakschoentjes (waar ik ook een hekel aan had), een paar dagen lang. Blegh. Een aantal jaar geleden heb ik tegen alles en iedereen gezegd dat ik ermee kap en dat ik kerst niet meer vier, dus dat ze het maar zonder mij doen. En stiekem vier ik wel kerst, maar op mijn manier. Lekker eten met leuke mensen, lekker thuis. Vorig jaar lekker met het gezinnetje. Niks geen verplichtingen, niks geen stomme dingen meer. Kerst is nu ineens heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil jou wel eens zien met jurkje en lakschoentjes ;-)

      Verwijderen
  9. Ik vind Kerstmis nu heel fijn, maar tot een paar jaar geleden vond ik het helemaal niet leuk. Maar nu geniet ik van de gezelligheid in huis en in ons gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, wie weet als we besluiten het te gaan doen zoals we zelf graag willen... Maar denk dan dat ik me toch nog druk zou maken of ik de familie niet teleur stel...

      Verwijderen
  10. Ik heb precies hetzelfde, van mij hoeft al die kerst"rotzooi" ook niet zo nodig, maar met 2 kinderen die van de lichtjes gezelligheid houden en een man die in de USA geboren is en kerst met de paplepel ingegoten kreeg............laat ik het elkaar graag aan hen over om de boel te versieren en (nog belangrijker) weer op te ruimen!

    Fijne dagen voor jou, je gezin en je familie

    Sonja, baasje van Ginger (of zoals ze deftig heet: mejuffrouw Bindi Bach van de Wolvenstam <3)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me goed geregeld! Ook voor jullie fijne gezellige dagen!

      Verwijderen
  11. Oh hier nog een lid van de family ;), ik heb ook geen party genen, het zit wel in de familie...mijn moeder heeft er wel last van, maar ik totaal niet.
    Manlief is er ook al geen fan van, dus wij hebben besloten gewoon helemaal niks met kerst te doen.
    We gaan de hele dag in bed liggen, bank hangen en films kijken...tussendoor doe ik de catering ;).
    Alleen kerstavond komt dochterlief met haar vriend op bezoek (ze woont nog thuis hoor, maar is tegenwoordig in de weekenden bij haar vriend), ze weet dat wij niet gezellig zijn.
    Ik maak wel konijn (knien in ut zoer) en meer omdat ze het gevraagd heeft en ik het sneu vond dat ze moest gaan bedelen bij haar oma (nee niet mijn moeder ;)) of schoonmoeder in spé en dat eten we 'gezellig' op de bank voor de tv en die paar kadootjes worden tijdens de pauze uitgepakt whahaha.
    Nee gezellig zijn wij niet, hihihi. Maar hebben wel een kerstboom opstaan want dat vind ik wel weer leuk..en chocolade kerstkransjes, wel die van de action :p met spikkeltjes. En van kerstfilms houden we ook.
    Oud op nieuw vieren we ongeveer hetzelfde whahaha maar dan gewoon met ons tweetjes.
    Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen