vrijdag 14 december 2012

Crazy mom


Crazy mom. Zo voelde ik me vandaag. Want: Eén, ik bedacht broodjes te bakken met kleine meid. Twee, daarvoor moest eerst boodschappen worden gedaan en drie, kon ik mijn kleine lieveling niet weerstaan toen ze op haar aller aller schattigst vroeg of mama niet ‘asjeblief wat leuks’ met kleine meid wilde doen terwijl ze de vingerverf en stempels al uit de knutselkist haalde. ‘Wat leuks’ betekent knutselen. Net zoals ‘een spelletje’ de ipad betekent. ‘Heeeel eventjes’ betekent zolang mama dat ding niet afpakt, het liefst de hele dag dus.
En nou denkt u misschien anders, dat knutselen heb ik niet altijd zin in. Onder knutselen verstaat kleine meid over het algemeen nog wat anders dan ik. En u. Zij bedoeld verven, stempelen, kleuren, plakken, knippen, verscheuren, opproppen, op de grond gooien en het liefste niet op papier maar op alles wat ze op haar weg tegen komt, haar kleren en bij allergrootste voorkeur zichzelf. Haar teen nagels hebben ‘kakkerlak’ is nagellak is verf of stift nodig en tegenwoordig is ze ook aan de make up. Dat zou je tenminste kunnen denken nadat zij de kwasten hanteert. Maar we deden het toch. Nog voor de boodschappen en broodjes. En ik dacht, laat ik kleine man er eens bij betrekken. Dus dat deden we ook. Om zijn voetjes te stempelen. Leuk voor later. Maar zo zat de één dus onder de verf en de ander onder de kraan. Om de beurd. En mama probeerde enigszins orde in de chaos te houden en de schade te beperken. Werd zich ernstig bewust van haar maar twee handen. Geen foto's dus deze keer.
Nou en toen was het zo goed als bedtijd. Maar mama moest en zou papa verwennen. Liet namelijk ooit eens ontvallen dat zijn moeder dat altijd deed, op vrijdag middag. Broodjes bakken. En dan samen op eten. Dus boodschappen. Nou doe dan ook maar meteen eens pompoensoep dacht ik. In het kader van weer eens iets nieuws proberen. En dus zat ik in de auto me te bedenken hoe ik dat ging doen. Met twee. Want die van mij blijft dus niet netjes naast me lopen. Dus gaf ik haar een karretje. Een eigen. Feest. Ging best goed hoor. Geen geschreeuw en geen geruzie. Ze moest en zou achteruit lopen en trekken aan de kar. Dat is nieuw denk ik. Beter wel, want die kleine dingen zijn net zo flexibel te besturen als die grote. Zo’n beetje niet dus. En ons andere winkelend medemens kijkt niet onder de gordel. Maar we kwamen heelhuids de winkel weer uit.
En na het slapen dus bakken. Appeltje eitje. Gewoon uit een pakje, een kind kan… broodjes bakken. Maar toen dus die soep nog. Begon ik ijverig in die pompoen te hakken. Eerste keer inderdaad. En halverwege bedacht ik eerst maar eens op internet op te zoeken hoe je dat eigenlijk doet, een pompoen schillen. Nadat ik al zo’n twee keer in mijn eigen takken had gesneden. Maar zo vreemd was ik dus niet bezig. De schil is wat stug stond er. Gelukkig. Voelde me alweer zo’n kluns. Maar hij was heerlijk. Voor herhaling vatbaar. Alleen dat schillen niet, dat begrijpt u misschien.

En nu… met de pootjes op de bank. Uitpuffen. Het was me het dagje wel weer.

7 opmerkingen:

  1. Klinkt als een doodgewone dag :-) Je kunt de schil trouwens gewoon meekoken en eten. Dat scheelt weer! Ik laat Man de pompoen altijd te lijf gaan en anders neem ik de diepvriesversie. Maak vaak pompoenovenschotel met gorgonzola. Smullen!
    Ik wilde vanavond Man verrassen met stoofschotel... het werd diepvriespizza haha. Zeg, mama's weekend begint ook op vrijdagmiddag hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neeeee sta ik me daar voor niks een ongeluk te hakken.... Mama hier ook weekend joepieeee!

      Verwijderen
  2. Volgens mij klinkt dit als een tevreden dag. Beetje druk maar geslaagd. Dus de beentjes kunnen welverdiend omhoog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En als het bij jou net als bij mij gaat hebben ze nog nooit gehoord van voor wat hoort wat. mama doet de hele middag leuke dingen samen dus gaan we vanavond extra lief naar bed. niet dus! groetjes anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O pompoen schillen is echt een hel. Ik was laatst met Emily die pompoen aan het uithollen voor halloween. Stugge troep.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie het nu.... Ben wel heel consequent of niet ;-)

      Verwijderen
  5. Oh wow je hebt echt humor, prachtig!! Ik ben over de streep en volger geworden :). Warme groetjes van Susan die je prachtige give away zag en toch maar niet meedoet want ik ben niet zo goed in boekjes schrijven ;). Maar als zou ik á la minute meedoen!

    BeantwoordenVerwijderen