donderdag 22 november 2012

Trouwen?


Pfff, ik hoor het me nog roepen. Nadat vriendin zich verloofde. En er twee jaar voor ging uit trekken om van alles te regelen. Echt belachelijk vond ik dat. Leuk voor haar natuurlijk en hoe ze het wilde was natuurlijk hun eigenste keus maar niet de onze. Wij verloofde namelijk in de zelfde periode en gingen dat wel even binnen een jaartje regelen.
Maar uhm… dat liep dus anders. Lief vroeg mij ten huwelijk (gadsie wat klinkt dat eigenlijk ouwebollig) heel romantisch op een verlaten strand, bij het schijnsel van de maan in Verweggistan, namelijk Malawi. Met ring uiteraard, die ik niet durfde te dragen….
Maar op die zelfde vakantie besloten we zodra alle rotzooi aan beschermende medicatie uitgewerkt zou zijn, voor een kindje te gaan. Onze prinses. En laat dat dus even roet in het eten hebben gegooid want ploep, ik was zwanger. En ziek. En dat was dus niet hoe ik een plaatje van een bruidje voorstelde. Dik en groen. Uitstellen dus. Prinses werd geboren en we begonnen wat te wennen aan de veranderde situatie en ploep…. Jawel, ik was zwanger van nummertje twee. Nummertje is kindje begrijpt u he J, geen rare dingen in uw hoofd halen oke.
Mja, zelfde situatie, zelfde laken en pak, geen bruidje dus. Geen feestje en steeds meer mensen die zich begonnen af te vragen of het er ooit nog van ging komen.
En nu… vier en een half jaar later…We beginnen weer wat te wennen aan de veranderde situatie en ploep… Nee niet dus. Geen nummertje drie nog hier. We denken weer aan trouwen. Maar hoe, wie, wat, waar zijn we nog niet uit. Wel besloten we volledig ons eigen ding te doen. Dus geen geklooi met tradities en regeltjes hier. Ik bedoel, niet omdat het moet. Het wordt ons feestje. Maaaar… we kunnen nog wel wat hulp, ideetjes en inspiratie gebruiken. Om het dus vooral niet helemaal te doen zoals het moet. Oke, beetje dan. Maar verder beetje orgineel, beetje budget maar wel knal.  
Dus…. Bent u getrouwd, hoe, wie, wat, waar en traditioneel of lekker gek. Budget of een rib uit uw lijf? En begrijp me niet verkeerd, traditioneel en rib uit uw lijf wil ik niet dekken met een zekere negatieve lading. Ik heb gewoon wat inspiratie nodig J. Het moest er namelijk toch eens van gaan komen he?

27 opmerkingen:

  1. Ik ben inderdaad wel erg benieuwd wanneer het gaat komen bij jullie;)

    Ik ben blij dat het er bij ons voor was. Nog een beetje een normaal figuur wat ik nog maar moet zien 'terug' te krijgen na het afronden van nr 2;) Haha

    Ideetjes en lokaties genoeg. Net wat jullie wensen zijn..
    Ik wil binnenkort jullie al bedachte ideetjes wel horen:)
    Een datum nr;) Of in ieder geval een richting..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk vooruitzicht om zoiets nog tegoed te hebben! Kan je hierin niet raden, maar lees graag mee om wat ideeën op te doen, je weet tenslotte nooit ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik werd gevraagd in april. We trouwden in september. Datzelfde jaar ja. Ik was 8 weken zwanger (ook ploep ;-)) van nummertje 1. Op een zaterdag, dus duur. Op een chique lokatie, dus duur. En daarna een feest in de tuin van mijn moeder. Mét kampvuur, want ja een septemberavond.... Ik kookte zelf voor 60 man een buffet (ja, dat is inderdaad niet aan te raden). Mijn jurk kostte 30 euro. Dus al met al erg budget, erg zoals wij het wilden en volledig perfect zwijmel zwijmel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klinkt heel gezellig. jurk van 30 euro? waar???

      Verwijderen
  4. Wij zijn vorig jaar getrouwd toen we 10 jaar samen waren en onze 2 kindjes waren er toen ook al (juist 4 en 1 jaar geworden).
    We hebben een heel leuk feest gehad, maar ook alles op onze manier en met een budget dat binnen de perken bleef.
    Ik heb heel veel zelf gedaan zoals de uitnodigingen maken, de tafeldecoratie, de bedankjes,...
    Mijn jurk was een avondjurk, wel mooi, maar niet zo duur als de traditionele trouwjurken ;-)
    Goedkope ringen gekozen vermits mijn man zijn ring toch niet kan dragen op het werk, maar ik wel een ring wou ;-)
    We zijn alleen getrouwd in het gemeentehuis 's morgens en 's middags dan een koud buffet gaan eten in een simpele zaal met de ouders, de zussen/broers en getuigen.
    's Avonds dan receptie met warme en koude hapjes en daarna den nog wel taart en dessertenbuffet voor al de genodigden, maar niet voor die 100 man een volledige maaltijd ;-)
    Ik ben wel van België, maar heb een paar dingen besteld in Nederland dus mocht je meer informatie over iets willen dan mail je me maar (lesley_de_winter@hotmail.com)

    Groetjes Frullemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk heel simpel, DIY! Hoe meer je zelf doet/regelt (met behulp van familie/vrienden) hoe meer je bespaart (en het wordt er echt niet minder gezellig op!). Misschien ken je zelf nog wel iemand met een leuke locatie, mooie auto (kun je versieren!), bakfiets en/of vaste hand/goede camera? Alle extra's kosten extra veel geld als je het door "buitenstaanders" laat doen. Bij ons vielen de kosten erg mee (als ik het vergelijk met anderen) en binnen 4 maanden alles geregeld. En ik ken nog wel een bandje (vraag maar aan Marino :-)!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heb Marino ;-) nooit gehoord over bandje, geef eens een tipje?

      Verwijderen
    2. Band van m'n neef, maar ik denk iets te ruig voor een trouwerij! :-)
      Belangrijkste is dat je zelf weet wat je wil uitgeven en je niet gek laat maken door anderen.
      Voor een "tropisch feestje" budget feestje (waar je veel zelf kan regelen)...ik heb hier wel eens een feestje gehad: http://www.partyfactoryalmere.nl/
      Misschien iets te budget....

      Verwijderen
  6. Hee meid, wij zijn voor 2500 euro getrouwd, in Laren, met alles erop en eraan :) Trouwen hoeft niet heel duur te zijn, als je het gewoon wat kleiner en intiemer houdt heb je luxe en budget :) Succes ermee!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Rijk van de Keizer is leuk (ten westen van Amsterdam), een gezellig en ontspannen buffet in een strandtent ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk dat het er van komt! Althans, zoals het er nu naar uitziet! Ik ben getrouwd. Met manlief. In Zwolle (locatie Urbana). Verder vrij traditioneel. Fotoshoot met een fotograaf, smiddags lunch met familie, daarna in het oude stadhuis formeel gedeelte, terug naar locatie, daar een buffet, toen naar de kerk (wat we overigens wél alternatief hebben gedaan door onze eigen dienst onafhankelijk van geloof te maken, samen met een freelance voorganger), en toen: feest! Met een dj. En drank. En hapjes. En veel mensen. Achteraf een prachtig, duur fotoalbum ontvangen van de fotograaf. Al met al zo'n 15.000 euro kwijt. Maar wel een superdag gehad!

    Voor de inspiratie: een oud collega van mij trouwde op een doordeweekse dag smorgens en ging daarna kanovaren op de grachten met een intiem groepje familie en vrienden.

    Mijn tip: stippel eerst uit hoe jullie perfecte trouwdag eruit zou moeten zien en ga dan pas rondkijken hoe je dit kunt regelen. Dus los van het aanbod, maar uitgaan van júllie wens. Succes en deel vooral jullie vorderingen met ons! :-) Vind ik leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, dik groen bruidje a la shreks fiona?

    Nee, geen tips. Wij denken zelf al jaaaaaren. Wil je het klein houden of veel mensen vragen? Picknicken? Iets op een boot? Dansen of grwoon met zijn vier uit eten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja.... Dat zijn de vragen.... Ik kijk even rond, hoor tips en ideeen aan en dan gaan we alle opties bekijken..... Zooooooooo veel keus.

      Verwijderen
  10. En trouw niet 17 mei want dan ben je op onze bruiloft.... Safe the date alvast! ;)
    Pinterest ideaal voor bruiloft ideetjes!
    Wij gaan naar gemeentehuis en daarna strandtent. Geen receptie,wel feest!
    Gr. Ster

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Succes met het opdoen van ideetjes, altijd leuk! Wij zijn getrouwd voor ongeveer 6000 euro. Ik las ooit in een boekje: "een goede bruiloft kost minimaal 10.000" volgens het boekje hadden we dus geen fatsoenlijke bruiloft, maar dat vond ik wel. hoe je ook trouwt...het gaat erom dát je trouwt!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een onzin.... gaat toch niet om hoeveel je uitgeeft???

      Verwijderen
  12. Oh, spannend vooruitzicht!
    Wij zijn komende week 4 jaar getrouwd. We waren het ooit wel van plan, maar omdat we samen een huis kochten, hebben we het versneld. Leek ons wel zo praktisch! We waren 'pas' 10 maanden samen en ik was 6 weken zwanger. We trouwden heel klein, waren met z'n 8en. Het trouwen, de documenten, de ringen, de kleding en een diner 's avonds was alles bij elkaar nog geen 1000 euro. Als we 10 jaar getrouwd zijn, willen we alsnog een feestje geven. We kunnen dus nog even sparen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar hebben wij ook wel eens aan gedacht. Gratis trouwen voor de prktische kant en na een jaar een feest!

      Verwijderen
  13. Ik was 18 en 'ploep' zwanger...:o)
    We besloten al snel te trouwen!

    Er was geen geld...dus trouwen op maandag :o)
    Lunch bij mijn ouders in de tuin. L
    uxe auto geleend, bruidsboeket en corsages door een vriendin laten maken, Jurk door een andere vriendin laten maken.
    Een via/via/via bekende fotograaf geregeld.
    Diner met alleen ouders/broers/zussen e.d.
    En groot feest in een plaatselijke kroeg. Vooraf een vaste prijs afgesproken! (dus geen rekening achteraf)
    Kortom...kosten: 3000,- Opbrengs cadeau's: 3000,-

    Super feest...vrienden vinden het nu 10 jaar later nog steeds het beste feestje ooit! :o)

    Succes! Ik ben heel benieuwd...houd ons op de hoogte
    Groet Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Manlief en ik zijn getrouwd toen ik 4,5 maand zwanger was. Bewust!! Een huwelijk als altijd zat er niet in door aan beide kanten gescheiden ouders en een hele hoge spanning wat dat betreft. Wij zijn 'stil' getrouwd. Daarna een klein feestje thuis en dat was voor ons voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Veel plezier met alle voorpret! Ik ben niet getrouwd, maar weet al wel precies hoe ik het wel wanneer we ooit genoeg geld hebben gespaard voor al die plannen ;)
    Ik zou vooral een persoonlijke bruiloft willen, handgeschreven kaarten, zelfgemaakte slingers etc. Een bruiloft die echt bij mij (en mijn vriend) past!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat persoonlijk spreekt mij ook erg aan.... Wil ook graag zelf de kaarten ed maken

      Verwijderen
  16. Haha, ik heb maar 1 tip: doe het niet. Je gaat elkaar op zo'n dag zoooooooveel beloven..... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben 7 jaar geleen getrouwd, heb veel zelf gedaan. Wist vtv at ik niet in een witte jurk wilde. Heb zelf een wijnrood broekpak laten maken, wel in een trouwzaak. UIteindelijk kostte deze iets minder dan 1000 euro meen ik, maar ik kan hem nu met feestelijke gelegenheden nog steeds aan en heb hem ook meerdere keren aangehad. Verder hebben we de kaart zelf ontworpen, hier liet ik wijnrode hartjes op terugkomen, als bedankje had ik waxinelichtjes van de action die ik in wijnrood tule van de ikea heb ingepakt, met een bedankkaartje waar weer een kaartje met het wijnrode hartje van de tekst op zat. Mijnbruidsboeket, wijnrode rozen, nichtje deed een opleiding tot bloemiste, het tule van de ikea was ook hierin verwerkt en ook in het bloestuk van de auto. Een auto van een vriend die er zeer trots op was. Mijn broertje reed de auto. Uiteindelijk hielden we het feest in een feestzaal. Dit is het enige waar ik spijt van heb. Achteraf had ik het liever door een cateraar of zelf in een boerenschuur willen doen. Ach wie weet over 5,5 jaar als we 12,5 jaar getrouwd zijn. (als ik dan een klein beetje afval doen we mijn trouwkleding gewoon weer aan.)

    BeantwoordenVerwijderen