dinsdag 13 november 2012

Onvoorwaardelijk houden van!


Echt doodsbang was ik er voor, toen ik zwanger raakte van onze tweede. Of ik ooit wel net zoveel kon houden van het nieuwe kindje als ik deed van de kleine meid. Nachten lag ik wakker. Werd er verdrietig van en voelde me al schuldig naar mijn ongeboren kind. Een jongetje ook nog. Want dat ik van een meisje kon houden dat wist ik.
En toen het moment dat kleine man op mijn buik werd gelegd. Werkelijk niks in de hele wereld deed er meer toe. Wat was ik gelukkig. Niet met het feit dat het een jongetje of meisje was maar gewoon met mijn nieuwe, verse kind. Mijn kind. Het prachtigste tweede kind ooit geboren. Het prachtigste jongetje allertijden. En of ik kon houden van dit kind. Een overweldigend gevoel. En het groeit nog steeds al lijkt dat onmogelijk.
En zo had ik hierover van de week meerdere gesprekken. Over houden van je kinderen. Elk kind weer een apart plekje in je hart. Over houden van een ongeboren kind, over het veranderen van houden van bij de geboorte van de tweede. Over het houden van een baby of een peuter. Over het veranderen van houden van bij groter worden, groeien in de ontwikkeling, stout zijn, grenzen zoeken en zo af en toe het bloed onder je nagels vandaan halen. Dat houden van niet op elk moment het zelfde is. Zelfs niet op elk moment evenveel van elk kind. En dat dat wisselt. Dat ik daarin dus niet de enige moeder ben. Dat houden van dus niet altijd het zelfde betekend.
Maar dat uiteindelijk het houden van mijn kinderen echt onvoorwaardelijk is! Voor altijd!

18 opmerkingen:

  1. Ja bijzonder is dat he. Ik verbaasde me er ook echt over, dat ik gewoon weer NET zoveel hield van een tweede kindje. Buikpijn krijg ik er soms gewoon van, zoveel liefde :) Heerlijk ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat buikpijn gevoel ken ik. Houden van is geweldig, ZEER GEWELDIG zelfs, maar maakt je meteen ook zo kwetsbaar...

      Verwijderen
  2. Mooi omschreven!

    Ik ging de afgelopen maanden steeds MEER van ons aapie houden toen ze eenmaal ging doorslapen (na 1,5 jaar) en ik mij niet meer tegelijk overwerkte... Sommige ouders durven hardop te zeggen dat ze begrijpen wat ik bedoel als ik dat zeg - maar sommigen kijken me een beetje vreemd aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vermoeidheid doet wat met je.... En steeds meer betekend vast niet dat je daarvoor niet van je aapje hield of wel?

      Verwijderen
  3. Ik kan me er niks bij voorstellen, want ik houd niet van kinderen (denk hier een mega vette knipoog)

    Mooi geschreven, mijn grootste wens is om ooit ook deze liefde te mogen voelen.

    @MultiVroon: ging je dochter pas na 15 jaar doorslapen? Ik hoop echt dat dat maanden moet zijn, want 15 jaar is wel heel lang!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee floor, stukje was ook niet voor jou bedoeld;-p je zult het vast en zeker mee maken!

      Verwijderen
    2. Hahaha :-) maaruh, volgens mij staat er echt 1,5 en niet 15.

      Verwijderen
  4. Nah, ik zat hier toevallig net vanavond over te denken, toen ik opeens Zoon2 HEEL erg om op te vreten vond (altijd, maar soms zie ik dat gezichtje en is het èxtra) en toen dacht ik er ook aan, dat toen ik zwanger was van hem, ik me ook afvroeg of ik ooit wel nog zoveel kon gaan houden van nog een kind, als ik houd van Zoon1. En ja, blijkt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo is het helemaal, voor mij ook! Volgens mij boffen jouw kindertjes met je...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik weet uit ervaring dat je net zoveel van de 3e en de 4e en de 5e houdt.. en ook net zoveel van kleinkinderen.. want ze komen allemaal uit JOU voort.. en overal zie je grappige trekjes die ze van jou en/of je man, moeder, zus, broer en alle familie waar je ook van houd hebben..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi geschreven!!!! Ik kan niet wachten zoveel te houden van mijn 2e kindje. Ik heb zoveel liefde in mij die eruit moet. Wel geniet ik van de laatste maanden dat ik alleen met m'n dochter ben. Maar ik verheug mij op de tijd die komen gaat :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerst genieten van deze periode! Gaat het goed?

      Verwijderen
  8. Heel mooi stukje! Complimenten! (en traantjes)

    BeantwoordenVerwijderen