woensdag 21 november 2012

Mislukt als bakmama...


Wij kregen bezoek. Twee lieve meisjes. En hun mama. Ook een heus lief meisje. En het oudste jongste meisje nam een bosje blaadjes mee voor mijn kleine meid. Herfstblaadjes. Schattig toch, de liefde van kleine meisjes.

En kleine meid kreeg nog meer. Voor haar verjaardag. Al een paar maanden geleden hoor, maakt u zich niet druk, u bent zeker niks vergeten. Een koekjes bak set.
En die moest diezelfde middag natuurlijk uitgeprobeerd. Dus kneedde mama het deeg. En zette het even in de koelkast, om een beetje te harden. Zoals vermeld in de gebruiksaanwijzing hoor. En daarna mocht kleine meid er vormpjes uitdrukken. Maar met die kleine warme handjes werd het al snel een hele kleffe boel. Maar we deden onze best en vulde de hele bakplaat. En dat was nog even passen, meten en schuiven want de bakplaat was te klein, of we hadden gewoon te veel deeg.  Maar goed, het lag er op en kon in de oven. De oven met kuren inderdaad.

En oh oh oh, terwijl ik de koekjes angstvallig in de gaten hield op aanbranden, zag ik langzaam al onze inspanningen verloren gaan. Onze zorgvuldig uitgedrukte koekjes werden één grote koek. Ik had net zo goed het deeg meteen over de hele bakplaat kunnen uitrollen.
En na het afkoelen deed ik een heuse poging er nog wat van te maken. En kreeg kleine meid een iets obese octopus in haar handjes. En Lief iets wat voor een hart door had moeten gaan.
En nu hebben we dan weer een ander probleem. Ben ik mislukt als koekjes bakkende moeder, moet ik mijn dochter er nu nog voor behoeden dat zij niet net zo obees wordt als haar octopus. Want vorm zat er dan weinig in misschien, lekker waren ze toch wel. Lekkerder dan haar brood en groente in ieder geval…
 
Zo, nu u klaar ben met lachen, heeft u misschien een tipje? Om mijn skills als koekjesbakkende moeder te vergroten? Kijk, ik snap inmiddels heus wel dat ik de plaat niet zo vol moet leggen, dat onze koekjes nog willen groeien. Maar hoe zorg ik dan voor koekjes met een enigszinds herkenbare vorm???

20 opmerkingen:

  1. Haha, don't ask me! Ik weet echt niets van koken en bakken. Behalve dat het altijd mislukt (-:

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n grappig verhaal! Dat zou ook bij mij kunnen gebeuren hoor.
    Als je de koekjes ver genoeg van elkaar legt en ze ruimte hebben om uit te zetten dan blijft hun vorm gelijk omdat ze overal evenveel gaan 'groeien'. En als je minder koekjes kan bakken is je probleem van een 'obese' dochter ook direct opgelost ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, wie weet. Ga ik volgende keer proberen. Helft van alle ingredienten. We gaan het zien ;-)

      Verwijderen
  3. Misschien moet je zelf het koekjesdeeg gaan maken. Mijn ervaringen met zo'n pak is precies hetzelfde!
    Je moet dat deeg dan in een rol rollen (zeg maar he) en er dan plakjes van af snijden. Nu, dat deden wij ook niet, wij maakten er ook leuke vormpjes van. Maar daar is dat spul kennelijk niet geschikt voor...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga op zoek naar lekker recept. Zat ook nog leuk boek bij ;-)

      Verwijderen
  4. Of de vormpjes eruit drukken als het gaar is? :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. inderdaad, je hebt de koekjes te dicht op elkaar gelegd. Iets verder van elkaar af en je zult zien dat het al een stuk beter gaat!
    Ik heb ook alleen een combi magnetron, dus ik doe het ook maar gewoon in verschillende rondes. Net pepernoten gebakken, dat kostte me 7 x bakken voordat alles klaar was ;)

    Enne, het 'probleem' van zelfrijzend bakmeel is, dat het dus flink rijst waardoor je koekjes uit vorm raken. Je kunt ook koekjes maken met bijv. bloem. Dat zet niet zo uit, dus blijft je vorm beter in tact!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de tip. Alleen dit was een pakket. Alleen boter toevoegen. Volgende keer eigen recept of minder ingewikkelde vormpjes...

      Verwijderen
  6. Ik heb geen tips voor je, maar ik vind het wel stoer dat je dit blogt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah joh, maakt het uit. Als ze maar lekker waren. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 200 gr bloem, 150 gr boter, 80 a 100 gr witte basterdsuiker, mespuntje zout, 1 ei.
    Met koele handen zsm tot samenhangende bal kneden, half uurtje in de koelkast, uitrollen tot 1 cm dikte en uitsteken maar.
    Recept uit mijn oma's Margriet kookboek, dus kan haast niet beter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geheel off topic: fijn dat je blogde over "Zie de maan schijnt door de bomen", ik heb hem gekocht en de Kleine man is helemaal enthousiast! Eindelijk een manier om hem de liedjes van Sinterklaas te laten leren kennen die bij hem aansluit.Dankjewel voor de fantastische tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel soms moet je niet kijken naar het uiterlijk maar de smaak en die was goed toch ?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou...en toch zien ze er heerlijk uit!!!
    Succes de volgende keer...Kleine meid vindt het leuk...belangrijkste toch?!? :o)

    Groetjes Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hihi, ze zien er heerlijk hoor, ondanks een beetje uit shape ;-) Ik vind je verhaal over die obese octopus wel hilarisch!
    Ik vermoed dat het probleem zit bij je deeg. Een heel simpel en kan-niet-mislukken receptje voor lekkere koekjes kan je hier bij mij vinden:http://bakmadam.blogspot.be/2012/02/vrolijke-koekjes-met-royal-icing.html

    succes en vele groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. graag gedaan! moesten deze ook nog mislukken, dan geef je maar een gilletje ;-)

      Verwijderen
  13. he een tijd geleden maakte ik dezelfde fout! minder koekjes in een keer, ze wat meer plaats geven hielp bij mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Och gosh, maar het ziet er wel héél gezellig uit zo samen koekjes bakken. Heb ik me nog niet aan gewaagd... ;)

    Groetjes,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen