vrijdag 16 november 2012

Lezen op eigen risico!


Pfff, zeer lastige ochtend. Nog geen 9.00 uur en we zijn hier al gesloopt. Koffie doet zijn werk niet, of nog niet. Allemaal behoorlijk uit ons hummetje. Te laat naar bed, te korte nacht, te veel wakker en kleine meid aan de snottebellen. Huilen, hangen, huilen en in de hoek. Nog harder huilen, hoe gaan we dit oplossen???
Juist!!!! We gaan pepernootjes bakken. Ik lijk wel gek. Maar beloofd is beloofd en kleine meid kan het zo lief vragen. Niet te weigeren. Echt niet, zo moeilijk.
Vooruit dan dus. Om in sinterklaas sferen te komen. Of gewoon een betere sfeer vanochtend thuis. En om de sfeer er nog beter in te brengen zingen we luidkeels mee met Sintliedjes. En schudden wij ons billen. Op commando van kleine meid.
Makkelijk recept. Een kind kan de was doen. Of in dit geval, pepernootjes bakken.
Ik nam:
-         200 gr zelfrijzend bakmeel
-         100 gr bruine basterd suiker
-         75 gr roomboter
-         50 dl melk
-         15 gr speculaaskruiden, koekkruiden kan ook
-         Evt wat zout maar dat gebruiken we hier weinig en ik heb het niet gemist.

Alles goed door elkaar kneden met de handjes. Balletjes laten draaien door de kleine meid, die ze het liefste helemaal plat drukte waarna mama ze weer van de plaat mocht los peuteren om er een mooi balletje van te maken….

18 minuutjes in de over op 180 graden. Halverwege moest ik ze even draaien, onze oven heeft kuren. Ik verbrandde mijn takkies want kleine meid verstopte mijn wanten. Verstoppertjes spelen is hot op het moment. Letterlijk. Lang leven peuters!!!
En oei oei, u had dit niet moeten lezen. Want smullen zeg. Zooo moeilijk hier van af te blijven de hele dag. Papa namelijk ook een handje beloofd. En het zijn er maar 230!
Maar eerlijk is eerlijk, het harde werken moest beloond! En alle suiker deed ons goed deze ochtend. Op naar een vrolijkere middag!

12 opmerkingen:

  1. Nou, het hangt zeker in de lucht, die ik-ben-klein-en-vandaag-niet-te-pruimen-bui! Inclusief die snottebellen. Ik word bijna gillend gek hier! Hopelijk houden die pepernoten de hele dag hun goede werking in huize MamaMaai ;-)
    Maar dat recept ga ik ook eens proberen, op een goede gezellige dag (en als ik speculaaskruiden in huis heb).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen. Makkelijk en heerlijk! Hou vol vandaag!!! Liefs

      Verwijderen
  2. super lief! auw auw handjes van Maai!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ze ook gebakken vorige week heerlijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk, dan ruikt je huis ook zo lekker naar winterse sferen.
    Ik ga dat volgende week doen, als de Sint in Nederland is aangekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. *Grijns* Heerlijk beschreven weer. Zo herkenbaar. En lekker!! Pepernootjes zijn het lekkerst als je ze zelf bakt. Sfeer flink verbetert dus aan het eind van de dag? Ondanks gebrande handen? Gaat het daar wel weer mee nu? Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmmmmmmmmm, lekker!
    Dank je wel voor het lieve berichtje op mijn blog. Het is al een tijdje geleden dat ik wat teleurgesteld was en het is al helemaal uit mijn systeem maar toch lief dat er nog wat reacties op komen. Dankzij Marjon hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat klinkt goed en ziet er erg lekker uit! Op naar een fijn weekend met nog meer pepernootjes en sinterklaasliedjes :)

    Groetjes,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedemorgen! Ik heb je genomineerd voor een Liebster Blog Award! Kijk even op http://watbeleeftjosine.blogspot.nl/2012/11/liebster-blog-award.html en zie wat de bedoeling is. Laat je even weten of je mee doet? Groetjes, Josine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. moeten we hier binnenkort ook maar eens proberen. Bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hmmmm....lekker hoor!!!
    Samen bakken is altijd goed!

    Groetjes Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen