donderdag 1 november 2012

De digitale jeugd van tegenwoordig...


De jeugd van tegenwoord… De digitale jeugd bedoel ik. Te gek voor woorden eigenlijk. Maar tegenwoordig aardig normaal. En echt, ik was er heilig van overtuigd dat we daar niet aan zouden meewerken. Tot op zeker hoogte natuurlijk, want je kind niet digitaal opvoeden kan straks nog wel eens het een en ander aan problemen opleveren. Want, zo hoorde ik van het buurmeisje, net tien, dat ze al presentaties geven in power point. Op de basisschool dus. En niet eens voor het eerste jaar. Geheel onthouden kan dus niet. Dan denkt de overige jeugd van tegenwoordig straks nog dat die van mij uit de steentijd komen.
Maar goed. Mijn kleine meid bedient de tv. Weet uitstekend de opgenomen Plop en Bumba te vinden. Weet ook hoe ze overige voor haar oninteressante programma’s uit de opname lijst kan verwijderen. Tot groot ongenoegen van haar pa en moe. Nee, wij hebben haar dat niet aangeleerd. Het gebeurde zomaar ineens, en kleine meid wist het zowaar te onthouden allemaal. Handig, moet ze gedacht hebben.
Zo weet ze ook al aardig de weg op mijn telefoon. Niet die van papa. Die heeft hem beveiligd, de slimmerik. En mocht ze hem dan ineens per ongeluk in haar kleine handjes te pakken krijgen, die mama laat zo hier en daar nog wel eens wat slingeren, belt ze al mijn vrienden en bij voorkeur die genen die mama eigenlijk niet wil spreken, stuurt ze direct ook maar onbegrijpelijke berichten en veranderd ze wat instellingen. Gewoon omdat ze dat kan. En mama dus niet.
Maar wie had ooit gedacht… ik moest ineens een ipad aanschaffen. En ook daar was ik tegen. Ipad, iphone, iwatdanook, ik moest het niet. Ik schrijf liever. Op een normaal toetsenbord. Zo’n ding waar je vingers gewoon op de toetsen passen. Je kan voelen wat je doet. Maar het was niet anders. Nee echt niet. Het ding kwam er. En buiten dat ik stiekem toch wel moet toegeven dat het leuk speelgoed is, erg leuk zelfs, is het ook kleine meid niet ontgaan. Uiteraard kende zij dat soort dingen al. Van oma (die was haar tijd vooruit), van oom en andere tante.
En inmiddels na een week, jaja, wij zijn voor haar gezwicht, kan ze ook dat ding feilloos bedienen. Het bevalt haar wel. Spelletjes wil ze spelen, verhaaltjes wil ze horen of gewoon een filmpje. En liever niet op de televisie of de computer maar op dat draagbare scherm.
En nu voeren we hier dus de hele dag strijd. Want peuter wil spelletjes doen. Niet met mama natuurlijk maar met dat ding. En ondertussen proberen we haar digitale gedrag nog enigszins in goede banen te leiden. Waar is toch die middenweg? 
Gelukkig lukt gewoon spelen nog prima. Als dat ding uit zicht is ja. Maar nu we het er toch even over hebben.... Even onder ons.... Weet u nog een leuk appje??? 
 

10 opmerkingen:

  1. Nee sorry, haha, heb geen tips voor een appje. Het is wel heel herkenbaar wat je schrijft. De mijne is 6 en ik heb het lang kunnen tegenhouden maar van de zomer tijdens de vakantie kon hij het niet langer aanzien dat zijn twee oudere halfzussen die zo ongeveer vergroeid zijn met al die kl...apparaten, de hele dag zaten te patiencen, angrybirden of wat dan ook. Dus hij mocht ook angrybirden. Hij werd al heel snel erg geaggiteerd en 's nachts werd hij schreeuwend en huilend wakker want een van die rotvogels probeerde hem op te eten. Mmmmmm, niet zo handig dus. Tegenwoordig mag hij alleen nog maar af en toe patiencen op die tablet. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh hmmm... aan dat nadeel had ik nog niet eens gedacht.... :S

      Verwijderen
  2. Ben heel benieuwd welke tips je krijgt. Welke hebben jullie gekocht en waarom die? Wij zijn nog ernstig aan het twijfelen dus tips welkom

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee geen appjes of tablets hier. Dus ook geen dreumes die er mee speelt. MAar wat je zegt bizar hoe snel ze het onder de knie hebben !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tozzle is echt heel leuk en volgens mij ook wel educatief verantwoord. Het zijn puzzeltjes voor peuters.

    Ik merk dat mijn dochtertje van 3 er al weer overheen is, dat steeds met de iPhone willen spelen. Ze mag alleen af en toe foto's kijken, tozzle spelen dus en ik heb ook een hele leuke dikkie dik app. Bij ons mag het dus maar af en toe en dat neemt ze dus intussen prima en vraagt er niet extra om.

    Wat een superleuk blog heb je!

    Groetjes,

    Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, leuk geschreven! Ik las laatst dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat kinderen op hele jonge leeftijd al computer programmering onder de knie kunnen krijgen. Moet niet gekker worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kleine meid heeft mij vandaag feilloos de duplo App gedemonstreert. Toen ik m 's avonds installeerde moest ik toch even goed kijken hoe het werkte. Maar ja.....ik ben ook geen twee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het komt hier met vlagen, dan hebben we weer een app die ze heel leuk vindt en wil steeds en dan zijn er ook dagen dat er helemaal niet naar gevraagd wordt. Het ding uit beeld houden werkt het best, maar ja, dan mag ik er zelf ook niet op en het is toch wel erg handig om even iets op te zoeken. Dochter doet graag krokodillen (Where's my water?) of kikkeren (Tap the frog) of boerderijen (Hay Day) en een teken appje, ik weet even niet hoe het heet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wij spelen hier volop Dieren Memory op de Ipad.

    BeantwoordenVerwijderen