zondag 21 oktober 2012

Wie zet de tijd stil?


De tijd gaat snel. Dat hoef ik u niet te vertellen. Ik hoor het dikwijls wat ouders verzuchten. Zeker de tijd van het kleine kroost. Ja, hier dus ook. Kleine man is alweer zo goed een half jaar. En regelmatig zou ik de tijd maar wat graag eventjes stil willen zetten. Heerlijk zo’n kleine baby. Nog helemaal volledig afhankelijk van zijn ouders. Knuffelbaar, kusbaar, aaibaar…. laat alles gewoon maar gebeuren. Het trekt aan, zo’n baby. En niet alleen mij. Kinderen in de straat staan in de rij om kleine man te aaien. Of hem even vast te houden. Met wat tegensputteren van mama. Want kleine man is zwaar hoor waarop hevig protest van de dames. Want kunnen best een baby vast houden. Ook een zware ja. En kleine man vindt alles best. Wordt regelmatig in zijn bolle wangen geknepen. Liefkozend hoor.
Maar hij groeit. Kleine man is niet meer zo klein. Al was hij dat eigenlijk al nooit. Big boss wordt hij hier in huis genoemd. Niet dik, nee echt niet. Gewoon stevig. Een lekkere Hollandse. Bekijkt het zo allemaal wel eens even. Vanuit zijn luie stoel. Hoeft geen woord te zeggen, krijgt alles voor elkaar.
Krijgt inmiddels ook wat hapjes. Zelfgemaakt natuurlijk. Lijkt daar nu toch echt wel aan toe. En geniet ervan al zou je dat bij de eerste hap nog niet zo zeggen. Rillen, kokken, doorslikken en lachen. Jep, in die volgorde. En dan is het goed. De rest gaat er in als…. Melk. Mama melk, nog steeds.
En inmiddels weten we hier waar de rode wangen vandaan kwamen. En de rode billen. En het regelmatig moeten verschonen en het te kort aan broeken. En…. Slaap. De tanden breken door. Zowel boven als beneden. En dus kauwt kleine man er naar hartenlust op los. Op alles wat hij maar te pakken krijgt. En begint hij te kraaien bij het masseren van zijn kaak. Raar. Maar wel leuk. Van mij had dat nog niet gehoeven. Die tanden. Tanden is niet meer zo baby. Meer al een echt wat groter kind. En ik wil nog veel te graag mijn baby.
Maar aan de andere kant…. Wat is dat groeien ook weer leuk. Echt elke fase heeft zijn charme. Ja en nadelen ook, daarover later weer eens meer.

11 opmerkingen:

  1. Hier ook tanden! Waaaaaah!! En ook bijna een half jaar!! Maar zit niet zo stevig als de jouwes hoor!:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die van mij is stevig ;-) Zit niet stevig hoor.... alleen tussen fiets en zus geklemd.... Zelf zitten is er nog niet bij!

      Verwijderen
  2. Leuke foto's ook! GEniet lekekr van deze fase.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gaat zo onwijs snel ! Voor je het weet loopt hij door huis. Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ....zo zijn ze geboren....zo leren ze lezen.....ons mannetje spelt op dit moment alles wat los en vat zit.....hoor je hem op de wc.....is hij aan het spellen wie er allemaal jarig is deze maand. Lijkt bij jullie nog heel ver weg, maar ook dat gaat snel! Groetjes Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jah, die verschillende fases zijn wel herkenbaar. Met 3 neefjes tussen de anderhalf en 6 zie je ze steeds terug in de volgende ;-)
    En voor m'n enveloppen heb ik geen mal; die vouw ik en snij hem dan bij voor ik 'm plak (met dubbelzijdige tape of MT tape). En volgens mij wilde je ook nog iets weten over dat foto licht effect, toch? Wil ik je wel vertellen hoor, maar graag via de mail :-)
    Groetjes Riri

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ohhh wat groeit hij al snel , niks beters dan mammamelk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O jeetje, wat ziet hij er groot uit zo op die fiets zeg! Gaat hard he?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, met tandjes lijken ze direct al zoveel groter! Lijkt wel alsof tweede kindjes nóg sneller groot worden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja idd de tweede gaat helemaal als een speer

      Verwijderen
  9. Idd zo cliche maar het gaat allemaal zo hard....Geniet er maar lekker van!!

    BeantwoordenVerwijderen