maandag 2 juli 2012

Peuter en eten...


Een peuter en eten… Die twee onderwerpen samen geven bij ons nog wel eens reden tot discussie. Lekker laten gaan is mijn mening, sommige peuters groeien van lucht. Eten is niet iets wat je af kan dwingen, ze eten, of ze eten niet. En zo gaat het zeker bij die van ons. Dat ze kan eten, goed eten, dat weten we. Maar dat ze af en toe een vreselijke dwarse peuter puber is, dat weten we inmiddels ook. Dat laatste gaat dus nog wel eens gepaard met ‘NEE’. ‘Nee, wil ik niet’ vooral. Zo eet ze soms dagen geen groente, geen aardappels en leeft ze op een stukje vlees. Het is haar niet aan te zien, ze kan nog steeds wel wat hebben en groeit als kool.
Pap vindt dat maar moeilijk. Dat laten gaan is niks voor hem. Hij wil zeker weten dat peuter puber ’s nachts niet wakker van de honger wordt. En dus is pap fles ja of nee een punt van discussie. Niet doen zegt mama… als ze honger heeft is ze morgen weer de eerste. Ze moet leren dat de nacht om te slapen is. Wel doen zegt pap over de papfles dus. Maar mama’s wil is wet J.
Zo eten we dus af en toe zo één keer in de week (soms twee, of drie) iets waarvan we zeker weten dat peuter haar portie binnen krijgt. Denk aan pannekoeken, patatjes of een tosti. Ik zie haar oogjes in gedachten al stralen. Maar oeps…. Daar zit geen groenten in. Dus vandaag een zelf gemaakt soepje…. Succes gegarandeerd!
Voor de geinteresseerden:
***
 Bak 2 grote in stukjes gesneden preien
doe daar een teentje knoflook bij.
Vul aan met 800cc water en een pot kippenboulion.
Voeg een grote of twee kleine in stukjes gesneden aardappel toe.
20 min laten koken.
Pureren.
Bakje roomkaas erdoorheen,
snufje zou en peper.

Klaar is Kees! Smullen maar…..
***

  

11 opmerkingen:

  1. Wat fijn om te lezen dat er bij jou ook niet alles gegeten wordy. Boris at alles. Tot een half jaar geleden..alles wat met groente te maken heeft wil hij niet. Hier laat ik m ook gaan, maar hij krijgt na het eten niks anders. Dus als hij alleen appelmoes eet, dan geen andere dingen na t eten. Ik heb extra vitamines gekocht. De rest vd dag eet hij super dus t komt wel goed! Ow en de komkommerplant in dr tuin vindt hij wel interessant en eet hij soms n paar happen van....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben precies zo'n houding als jij: gewoon laten gaan. Jochie groeit en is gelukkig en dat is genoeg. Wat de ene dag naar binnen wordt geschrokt, wordt de volgende dag met een boze blik afgekeurd. Als ik daar rekening mee moet gaan houden word ik gek! Wel krijgt hij altijd een bak yoghurt na het eten. Een toetje is bij ons geen beloning maar gewoon onderdeel van de maaltijd. Meisje (vrij)eet gelukkig nog ongeveer alles wat los en vast zit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (vr)eet... stomme zelfdenkende computer!!!

      Verwijderen
  3. haha ja zo denk ik ook. hier heeft de papa er ook moeite mee als ze een dag minder eet. maar ze eten wat ze nodig hebben he. en hier en daar wordt er wel een hapje gegeten. momenteel zit onze dochter in een groeispurt en eet als een zwijn, maar vorige maand was dat nog heel anders! succes ermee :) gewoon laten gaan idd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dat hoor je inderdaad vaak. Ik herken het helemaal niet, ik heb een kindje dat continu wil eten, 3x opschept tijdens het avondeten, liever de sperziebonen eet dan een toetje eet en zelfs mijn bord nog leeg eet als ik iets laat staan. Maar ik zou haar ook gewoon laten gaan en geen papfles geven hoor. Ze weet zelf wel of ze honger heeft. En als ze een paar dagen niet eet krijgt ze vanzelf wel weer honger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo was boris ook. Van de een op de andere dag was dat over...

      Verwijderen
    2. Hier precies hetzelfde... altijd alles eten en ineens hield dat op

      Verwijderen
  5. hoihoi, leuk dat je volger bij mij bent geworden...ik nu ook van jou. wat kun jij geweldig lange teksten schrijven. Wat een lief rossig meisje hebben jullie. Ik heb zelf rood haar maar 2 blonde meiden. Fijne avond. Groetjes kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh herkenbaar. Wij kienen het zo uit dat we drie keer in de week iets eten dat de monsters lusten. Gelukkig hier wel groenten, alleen maar 3 soorten. Die eten we dus elke week, en de dag er na krijgen ze de restjes van die groenten. Iedereen blij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo ben jij ook groot geworden, geen pap in de nacht maar een kriebelhongerbuik als je niet wilde eten. En zie......nu is mamamaai zelf moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen