dinsdag 5 juni 2012

Gezond hart!


Kijk, eigenlijk hebben we natuurlijk helemaal niet te klagen over onze gezondheidszorg in Nederland, ik bedoel, het kan natuurlijk nog veel en veel slechter. Maar hier en daar gaan er toch wel wat dingetjes fout hoor…. Om maar eens klein te beginnen, ik weet nog wel een paar puntjes waar het eventueel wat beter zou kunnen. Jaja, ontdekt in de afgelopen twee weken met onze kleine man.
Zo heeft mijn kleine man een hart ruisje. Niks mis weten we inmiddels, een hartstikke gezond hart met nog niet helemaal goed ontplooide longslagaders voor wie het interesseert. Dit komt vanzelf goed en komt ook heel vaak voor. Opluchting aan onze kant natuurlijk al hadden we al helemaal niks ernstigs verwacht, die man van ons blaakt van gezondheid met zijn inmiddels bolle wangen en spekkige beentjes. Om daar achter te komen werden we van de CB arts doorgestuurd naar onze huisarts die constateerde dat ze het ruisje ook hoorde en ons vervolgens doorstuurde naar de kinderarts, huh… waarom moet de huisarts daar tussen komen, hebben ze niks te doen of zo? Zoals ik inmiddels weet had ze ook als ze niks had gehoord ons moeten doorsturen want de constatering van de CB arts was voldoende om een bezoek te brengen aan een kinderarts… Tja, al is het maar ter geruststelling van de ouders lijkt mij J.
Nu heeft mijn kleine man ook spruw, ja helaas. De behandeling daarvan is om moedeloos van te worden, en verdiep je vooral niet in de verhalen van mede moeders die ons met deze klacht en behandeling vooraf gingen. Zwaar is de behandeling ook, vooral voor mama die ’s nachts na elke voeding haar net in slaap gevallen kind weer moet wakker maken om suiker troep in zijn mondje te spuiten en vervolgens weer haar best moet doen om haar geschrokken, niet blije kind weer (zonder borst) in slaap te laten vallen…. En volhouden maar want overslaan is tekenen voor resistentie en nog veeeel en veeel langer van die ongein. Maar helaas… als mama kan je het nog zo goed doen, onze apotheek werkte daar niet aan mee. Kreeg ik drie potjes (veel te weinig voor de volledige behandeling) en bestelde ik nieuwe potjes terwijl ik halverwege het tweede was. Precies zes dagen later haalden we zelf de medicijnen maar eens op omdat we ze nog steeds niet hadden ontvangen. Hadden we de pech van een weekend tussendoor maar mijn potjes waren helaas allemaal leeg en mijn kleine man werd onder behandeld…. Oftewel, de spruw kreeg rijkelijk de kans weer volledig terug te groeien, boehoe… En bij navraag aan de apotheek zeiden ze doodleuk dat het wel eens mis gaat omdat de arts de recepten moet goedkeuren, daardoor duurt het allemaal wat langer. Dat mensen daardoor ineens zonder medicatie komen te zitten lijkt niet belangrijk. Als nou de arts in plaats van dubbele constateringen eens naar die recepten kijkt…..
Ja… dit zijn natuurlijk maar kleinigheidjes…. Ik werk zelf in de gezondheidszorg en zal als werknemer mijn tanden maar even op elkaar houden. Maar als moeder…
En dan heb ik het hier natuurlijk alleen even over wat er fout ging... want feit is dat we snel terecht konden in een prachtig vernieuwde kinderkliniek waar ruime speelgelegenheid voor mijn peuter prinses was en waar appeltjes in mandjes naar ons lonkte en we naar huis gingen met een kadotje voor mijn geduldige meisje en een prachtige kleurplaat.

4 opmerkingen:

  1. Zeker een opluchting over het hartruisje: wéten dat het vaak voorkomt en meestal vanzelf overgaat is één, maar het ook vóelen als moeder... En over die spruw en de medicijnen: ik blijf het zeggen, maar: dit soort dingetjes moet je er gewoon niet óók nog bijhebben. Hopelijk is de kleine man er snel vanaf; ik weet niet precies hoe het met spruw zit (gelukkig...).

    (En op je vorige logje: herkenbaar, die vlagen van onzekerheid. Bij andere moeders is het ook vaak uit onzekerheid dat dit naar voren komt; zij zoeken ook de bevestiging door het stellig zo te verkondigen en jou het gevoel te geven dat het niet anders kan of mag. De ene dag ben je daar wat gevoeliger voor dan de andere dag (althans, ik wel) en dat is even slikken, van je af loggen en lekker doorgaan op jóuw manier, want die is hartstikke goed! :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeeeeh goed nieuws!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat het echt niets ernstigs is. En ja, soms lijkt het werkverschaffing...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He daar! Long time no read ;)! Ik ga even bijlezen.. :)

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen