zondag 27 mei 2012

Overbezorgde oer stomme moeder


Oer stom voel ik me, werkelijk een beetje heel erg suf. Echt zo’n overbezorgde moeder die zich naar binnen kletst op de eerste hulp. Boos was ik zelfs toen ik de spoedpost belde omdat mijn kleine meisje al vier dagen boven de 40 graden koorts had, en vlekken. Over haar hele lijf. Ik werd afgewimpeld. Nee, mijn kleine meisje heeft op dit moment geen koorts, niet gemeten ook, maar ze heeft paracetamol gehad. ‘Door paracetamol zakt koorts niet…’ vertelde de assistent. ‘En nu geen koorts, wat is dan eigenlijk uw vraag?’ Oké, mama boos! ‘Mevrouw, ik ben zelf kinderverpleegkundige op de intensive care en wij geven dagelijks paracetamol als de koorts zo hoog is dat kinderen zich onprettig voelen, en ja hoor, mijn ervaring is toch echt wel dat de koorts dan zakt. Zo ook bij mijn kleine meisje nu…’. Oeps… Ik hou er echt niet van iemand te over rulen, zeker niet met mijn beroep. Liever vertel ik helemaal niet aan artsen, verpleegkundige en andere hulpverleners dat ik ook maar enige kennis heb in de medische wereld. Ik wil niet dat ze mij daar door anders behandelen, maar echt hoor… nu kwam het me toch wel even goed uit. ‘Ja, uhm… oké, de huisarts belt u we even terug’. Fijn!
Ja, en toen belde de huisarts een paar uur later dus. Nee, mijn kleine meid had nog steeds geen koorts en ik begon me lichtelijk ongemakkelijk te voelen. ‘Heeft ze diarree, spugen, verkouden… heb je een focus’, nee. ‘Reageert ze op paracetamol?’, ja dus! Gelukkig, deze arts wist dus wel waar ze het over had. ‘Maar wat is nu uw vraag?’ Ja ik maak me dus zorgen maar als jullie het willen aanzien kijk ik het nog even aan laat ik me wegsturen. Maar ik vraag me af of ze geen urineweginfectie heeft of zoiets…. Ja dat moesten we dus toch even uitsluiten, we moeten langs komen. Hmmm… wil ze mij nou gewoon tevreden stellen, die over bezorgde moeder of was ze er echt even niet opgekomen en vindt ze dat werkelijk een goed idee….
Oke langs dus… Zitten we daar, op de EHBO. Met allemaal mensen die wel echt wat mankeren want ja hoor… die kleine van mij lijkt genezen. Begint rond te rennen, andere kindjes aan te spreken en te gillen van enthousiasme, daar had ze al een paar dagen geen puf voor. Ja, en ik… ik voel me steeds stommer worden. Niks aan de hand met die kleine van mij. Virusje waarschijnlijk, en idd, de huisarts ziet geen onheil en stuurt ons na drie minuten weer naar huis.
Aaaargh…. Ik bel al niet graag de huisarts, los het allemaal veel liever zelf wel op en ben veeeeeel te bang wat ze allemaal wel niet van me denken. Daar heb je er weer een. Eentje die het allemaal beter weet en zie je wel…. Niks aan de hand. Die overbezorgde moeder….

10 opmerkingen:

  1. Beter 10 keer te snel gebeld dan 1 keer te vroeg! Ik ben blij dat je kleine meid weer is opgeknapt, toch niet niks 40 graden koorts met die hitte erbij! Ben me ook eens kapot geschrokken toen mijn kind zulk een hoge koorts had, later bleek hij de 6e ziekte te hebben. (toen de koorts zakte kwamen de vlekjes)
    Good luck!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ai ik bedoelde dus dan 1 keer te laat!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Groot gelijk. Als je twijfels hebt gewoon volgende x weer gaan! Niks overbezorgd maar n gezonde dosis zorg. beter 200x voor niks!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja, zo herkenbaar! Ook verschillende keren bij de huisarts gezeten (natuurlijk altijd net een vervanger!) met een ineens genezen kind. Dan voel je je zo stom en overbezorgd! Maar daar ben je moeder voor hoor. Toen Meisje met 2,5 week oud koorts kreeg en schoonmama me ook aankeek alsof ik gek was toen we naar de EHBO werden doorgestuurd (door de verloskundige, dus zo gek waren we niet) had ze toch wel hersenvliesontsteking. Sindsdien maak ik me minder druk om mijn eventuele overbezorgheid. In ieder geval fijn dat je dochtertje niets naars had!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben niet zo streng voor jezelf.....ben bang dat je er nog wel eens vaker naast zult zitten. Bezorgdheid is het recht en de plicht van mama's en papa's!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niks van aan trekken, je bent een kei van een moeder en zo als iedereen zegt, liever 10 te snel dan 1 x te laat bellen. Doen wat je gevoel je ingeeft, en je gevoel was prima hoor! Niet zo onzeker, je weet het heus wel. Liefs Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkig is er niks aan de hand met je meissie, dat is het enige wat telt! Niet schuldig voelen hoor, je hebt je gevoel gevolgd en dat is goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kan nooit bezorgd genoeg zijn vind ik! Als je ongerust bent altijd gaan of bellen, wat een ander ook denkt. Als een dokter jou het gevoel geeft dat je 'te snel' belt, dan vind ik dat een slechte dokter. Liever 10 x te snel dan 1 keer te laat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beter een keer te vaak naar de huisarts, dan een keer te weinig!!! Tis je kostbaarste bezit, logisch dat je overbezorgd bent. Niks mis mee hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inderdaad zo herkenbaar die overbezorgdheid.
    Hoewel, als mijn kindjes 24u koorts boven de 38° hebben ga ik bij de huisarts. Maar wat is dat met die EHBO? Bij ons ga je gewoon langs bij de huisarts via vrije consultatie in de voormiddag of avondconsultatie (op afspraak via de computer). Hoe zit dat eigenlijk bij jullie?

    BeantwoordenVerwijderen